Dijital Pazarlama Stratejisi Nedir? Nasıl Oluşturulur?

Dijital Pazarlama Stratejisi Nedir? Nasıl Oluşturulur?

 

Dijital pazarlama stratejisi, şirket hedeflerinize dijital kanallardan ulaşmanıza yardımcı olan bir eylem planıdır. Bu kanallar ücretli ve ücretsiz kanallardan oluşmaktadır ve amaç dijital dünyada markanızı daha tanınabilir duruma getirmektir.

Markanızın ölçeğine bağlı olarak dijital pazarlama planları birden fazla adımı içerebilir ve satış hedeflerine bağlı olarak bu adımlar değişiklik gösterebilir. Müşterinin markayla tanışmasından, markadan hizmet aldığı sürece kadar süren dijital pazarlama stratejileri; sonuçlarına göre müşteri deneyimini ne derece geliştirebileceğinizin de cevaplarını vermektedir.

Bir şirket için dijital pazarlama planı oluşturmak, ilk başta şirketi tanımaktan geçer. Şirketin vizyonu, hedefleri, satış kanalları ve verdiği müşteri deneyimini tanıdıkça dijital kanallarda şirketin ne şekilde temsil edileceği de belirlenir. Tüm şirketlerin hizmet alanları ve hedefleri ortak değildir, her şirket için ayrı bir hedef ve ayrı bir strateji belirlenmelidir.

Bir dijital pazarlama stratejisi için 4 önemli adımı şirketlerin yapısına göre uyarlamak gerekir. Sonraki süreçte müşteri davranışları izlenerek stratejideki eksik ve çalışmayan noktalar güncellenebilmelidir.

Markayı Tanımlayın

İlk adımın markanın online ve offline kanallar bakımından tanımak olması çok da şaşırtıcı değil. Ne satacağınızı bilmezseniz kime satacağınızı da bilemezsiniz. Dijital pazarlama planlarının son adımı olan satın almayı gerçekleştiremezseniz, bir strateji oluşturmanın anlamı da kalmaz.

Bir markayı tanımak (SWOT analizi yapmak); markanın modern pazardaki konumunu görmek, markanın daha sağlamlaşabilmesi için sürdürülebilir bir çerçeve oluşturmak, artıları ve eksilerini analiz edebilmek demektir. Dijital pazarlama stratejileri markaya özgü olmalı ve markanın köşetaşlarını temsil etmelidir.

SWOT analizinin kullanımı; bir şirketi zayıf ve güçlü yönleriyle tanımak, karşılaşılacak fırsat ve tehditleri belirlemek için gereklidir. SWOT, İngilizce 4 sözcüğün baş harflerinden oluşan bir strateji tekniğidir.

Dijital Pazarlama Stratejisi Swot Analizi

Marka hakkında bir SWOT analizi yapılırken şu soruların cevabı aranmalı ve bu cevaplara yönelik bir strateji yolu çizilmelidir:

Doğru cevapları bulabilmek, şirketlerin başarı öykülerini çeşitlendirmelerini sağlar. Şirketler için bir şeyleri başarmak, modern pazarda belirli bir rolü üstlenmeleri sorumluluğunu da verir. Bu sorumluluk yolunda şirketinize eşlik etmek ve kısa vadeli planlar yerine uzun vadeli süreç kıstasında doğru sonuçlar verebilecek stratejileri belirlemekte fayda var.  

Dijital Pazarlama Stratejisi Belirlemek

Modern pazardaki yerinizi belirledikten ve hakkındaki analizleri inceledikten sonra bu analiz topluluğundan birbiriyle ilişkili bir küme oluşturmanız gerekmektedir. Bu küme; markanızın belirli hedeflerini, ölçülebilirliğini, uygulanabilirliğini, hedefe götüren adımları/amaçları ve bir zaman aralığını içermelidir. Pazarlama stratejisinde öngörülerek hesaplanan her ayrıntı, doğru bir uygulanabilirlik ile pozitif sonuçlar sağlar.

Proje yönetimindeki hedefi tanıma stratejisi olan SMART tekniği, bir dijital pazarlama planında karşılaşabileceğiniz bütün yol kesimlerini öngörmenizi sağlar. Hedefleri gerçekleştirmeye yönelik faaliyetler ile desteklenen SMART tekniği, hedeflerinizin temennilikten somutlaşma yolundaki adımlarını çizer.

Bir SMART plan nasıl çizerim?

Bir S.M.A.R.T. planı, 5 temel öğeden oluşur:

Dijital Pazarlama Stratejisi Smart Hedefler

Belirli (Specific)

Ulaşılmak istenilen hedef net bir şekilde belirlenmeli ve tanımlanmalıdır. Bir yol çizmek istiyorsanız, yol boyunca konum alacak bütün ayrıntılara dikkat etmelisiniz. Tanımlayabildiğiniz her ayrıntı, hedefinizi tümüyle desteklemek için kullanılmalıdır.

“daha fazla kişisel bakım ürünü satacağım” gibi genel bir hedef yerine “18-25 yaş arası kadınlara daha fazla ruj satacağım” gibi direkt müşteri odaklı bir yol haritası markanız için daha gerçekçi bir SMART stratejisinin başlangıcı olacaktır. Bu şekilde ilerleyen süreçte karşılaşılan sorunlarla daha somut şekilde ilgilenebilirsiniz.

Ölçülebilir (Measurable)

Hedefiniz ölçülebilir olmalıdır. Sonuçlarını ölçemediğiniz bir hedef, ne yaptığınızı bilmediğiniz bir sürece dönüşür. Önceden ne yaptığınızı bilmemek yeni bir şey geliştirememenize neden olur.

Hedefinizle ilgili rakamlara hakim olmanız gerekir. Ne kadar satış yapılabilir, ne miktar bir pazarlama bütçesi işinizi geliştirmenize yardımcı olabilir? Yatırım maliyeti/Yatırım getirisi oranı ne olmalıdır?

Bu soruların cevaplarını ölçebildiğiniz zaman, SMART tekniğinin ikinci adımını başarıyla gerçekleştirmiş olursunuz.

Ulaşılabilir, Başarılabilir (Attainable)

Gerçekçi bir hedef, hayalperestlik seviyesini düşürür. 2 adet dikiş makinesine sahipken, günde 1000 adet tişört üreteceğim demek hayalperest bir hedefin ürünüdür. Çünkü kapasiteniz sadece 2 adet dikiş makinesinin çıkarabileceği tişört miktarı kadardır ve toplam satışınız da bu çerçevede gerçekleşir.

Hedefleriniz çok başarılabilirlikten az başarılabilirliğe doğru ilerlemelidir. En doğru başarabileceğiniz hedefinizi ilk sıraya koymalısınız ki daha yüksek çıtalı hedeflerinize ulaşmaya çalışırken sizi temelden destekleyebilmelidir. Bu şekilde daha gerçekçi ve doğru noktalarda yoğunlaşabilirsiniz.

Sonuç Odaklı (Relevant)

Hedefiniz, sizi aynı zamanda hedefinize ulaştıran bir adım da olmalıdır. Bir sonuca ilerlerken başlama nedeninizi yanınızda götürmezseniz, karşılaşılacak sorunları da tanımakta güçlük çekersiniz. Stratejinizin size vereceği cevap ne olursa olsun bir şeyleri cevaplamak adına olmalıdır. Daha sonrasında hedeflerinize göre daha farklı anlamlandırmalar yapmak faydalıdır.

Zaman Odaklı (Timely)

Planınız bir zaman içermeli. Planı bir zaman kavramında çerçevelemezseniz, uçsuz bucaksız ilerleyen bir sürece dönüşebilir. Bu da hem hedefe ulaşmayı hem de planın amacını gereksiz kılar.

Bu yıl içinde 1 milyon TL ciro yapacağım demek, illa ki bir gün 1 milyon TL ciro yapacağım demekten daha gerçekçi bir hedeftir. Birinde bir amaç vardır, diğerinde ise bir beklenti vardır.

Dijital Pazarlama Stratejisindeki Hedeflerinizi Tanımlamak

Pazarlama hedefleriniz, işinizin temellerine bağlı olmalıdır ve bu yönde çalışmalıdır. Hedeflerinizin sonuçlarını ölçebilmek için kendi değerlerinize göre tanımlayabilmek ve bunun sonucunda geri dönüşleri ölçme kısmına geçebilmek gerekmektedir. Dijital stratejinizin etkinliği, her işletme için farklı olacak ve farklı sonuçlar doğuracaktır. Bu yüzden pazarlama hedeflerinizi şirket bazında kişiselleştirmelisiniz.

Hedef Kitle Oluşturun

Bir pazarlama gerçekleştirebilmek için sürecin sonunda bir satın alan olması gerekmektedir. Doğru bir dijital pazarlama stratejisi de doğru satın alanı bulmak demektir. Hizmetleriniz ve ürünlerinizin çerçevesine uyacak bir hedef kitle topluluğunun oluşturulması, size planınız süresince bütçe ve satış bakımından karlılıklar getirecektir. Önemli olan hizmete veya ürüne ihtiyacı olan kişi ve kişilere ulaşabilmektir.

Hedef kitle oluşturmak detaylı bir süreçtir. Kişilerin demografik bilgileri, konumu, ilgi alanları gibi birçok metriği göz önünde bulundurmalı ve bu metriklere göre hedef kitleler gruplandırılmalıdır. Oluşturduğunuz birkaç farklı hedef kitle üzerinde reklam çalışmaları gerçekleştirilmeli ve hangi hedef kitle sizin stratejinize doğru cevabı veriyorsa o hedef kitle üzerinde yoğunlaşılmalıdır.

Dijital Pazarlama Stratejisi Hedef Kitle

Konumlandırma Yapın

Bir dijital pazarlama ağında nerelerde bulunacağınız ile ilgili bir plan belirlemelisiniz. Sosyal medyada mı etkin olmak istiyorum? Blog yazıları ile daha fazla müşteriyi bilgilendirmek mi istiyorum? E-mail pazarlaması ile müşteri davranışlarını mı ölçmek istiyorum?

Bu soruların cevapları ve cevaplara göre konumlandırılan bir dijital pazarlama planı, nereye yoğunlaşmak istediğinizle ilgili detayları size sunabilir. Hizmetinizin hangi dijital pazarlama kanalına daha uygun olduğunu analiz etmekte de fayda var.

Dijital Pazarlama Stratejisi Konumlandırma

İçerik Stratejisi Oluşturun

Dijital dünyadaki öğeler görsel, video ve içeriklerden oluşur. Bu öğeler ise aranabilen kelime öbekleriyle bağlantılıdır. Bir potansiyel müşteri grubuna ulaşabilmek için ihtiyaçları olan bir kelime öbeğini araştırılmalı, dikkatlerini çekebilecek bir görsel belirlenmeli ve 5 saniye sonra durdurulmayacak bir video tasarlanmalıdır. Markanızı referans gösterecek çalışmalar yapmalı ve bunları olabildiğince dağıtılmasını sağlamalısınız.

Anahtar kelime araştırması yapın: Anahtar kelime araştırması yapmak ve web sayfanızın SEO temellerini bu araştırma sonuçlarına göre optimize etmek, zamanla SEM reklamcılığına ayıracağınız bütçeleri azaltır ve organik olarak arama sonuç sayfalarında yer edinmenizi sağlar.

İçerik takvimi oluşturun: Düzenli olarak hedef kitlenizi bilgilendirmek ve ona markanız veya hizmet alanınız ile ilgili yeni bakış açıları katmak, sizin pazardaki farkınızı da anlatır. 

Müşteriye ilk olarak satın almaya yönelik değil de verdiği hizmete yönelik öğrenme durumuna sokmak, müşterinin tercihlerinde de rol oynama potansiyeline imkan sağlar. Düzenli olarak paylaşım yapılan bir içerik takvimi, daha fazla konuda daha yüksek bir SEO konumu almanızı da sağlar.

Dijital Pazarlama Stratejisi İçerik Stratejisi

Dijital Pazarlama Stratejisinin Sonuçlarını ve KPI’ları Değerlendirmek

En son adıma yaptığınız işleri ölçmek kalıyor. Sonuçları ve KPI’ları değerlendirmek, yaptığınız işlerin sağlamasını yapar. Bu stratejide ilerlemek doğru bir tercih miydi yoksa değiştirmem gereken noktalara yeterince yoğunlaşmadım mı sorularının cevaplarını almanızı sağlar.

Bir dijital pazarlama stratejisinde en önemli sonuç Yatırım Maliyeti/Yatırım Getirisi oranını en iyi şekilde karşılamaktır. Sizin için kar sağlamayacak bir iş için yatırım harcaması, şirketinizin ömrü açısında anlamsız ve negatif bir sonuç olur. Yatırımımızın bir yatırım getirisi sağlayıp sağlamadığını anlamak için her bir eylemi KPI’lar (Key Performance Indicator) ile ölçmemiz gerekmektedir. KPI’lar sizin strateji yollarınızın doğru bir yol olup olmadığını ölçer ve hangi yolda ilerlemeniz gerektiği ile ilgili de ipuçları verir.

Son Söz

Etkili bir dijital pazarlama stratejisi bu adımlara ne kadar dikkatli yoğunlaştığınızla ilgilidir. Bir adımın gerekliliklerini tamamiyle gerçekleştirip diğer adımları eksik tutarsanız, strateji yolunda tanımlayamadığınız engellerle karşılaşabilir ve bunları çözmek için uzun süreçler harcayabilirsiniz. Kısaca işinizi şansa bırakmamak iyi bir öneri olabilir.

Gün geçtikçe kullanıcı profilleri değişiyor ve kişisel pazarlama daha da önem kazanıyor. Hem markanızın değerini anlatabilecek hem de potansiyel müşteriye verilen önemi hissettirebilecek bir dijital pazarlama planı, rekabete 1-0 önde başlamanızı sağlar.

İlgili Diğer İçerikler
Yazıyı Beğendiniz mi? Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.Zorunlu alanlar * ile işaretlenmiştir.