Yeni Dönemde SEO: Hangi Noktalara Dikkat Etmeliyiz?

Yeni Dönemde SEO: Hangi Noktalara Dikkat Etmeliyiz?

Siz bu içeriği okurken bile dijital ortamlarda binlerce içerik yayınlanıyor ve Google tarafından her saniye bu içerikler taranıyor, arama sonuçlarında belirli politikalara göre sıralanıyorlar veya kara listeye alınıyorlar. Şüphesiz ki bu denli anlık ve yüksek düzeyde bilgi paylaşımında Google’ın “arama motoru” mucizesi çok büyük.

Dijital Dünya Artık Çok Daha Akıllı

En başlarda ilkel SEO politikalara sahip olan arama motorları, daha sonradan güçlü politikalar geliştirmeye başladı ve artık kullanıcıya aradığı konuyla ilgili genel sonuçların yanı sıra, kullanıcının aradığı cevabı nokta atışı olarak göstermeyi hedeflemeye başladı. Bu politikalar genel olarak SEO (Search Engine Optimisation) adı altında toplanmaya başladı ve içerik yazarlarını belirli SEO kurallarına ve SEO çalışmalarına uymaya zorladı.

Yeni dönemde bizleri yeni SEO stratejileri bekliyor. Artık bir web sayfasını birtakım kelimelerle doldurmak kadar basit olmayan yeni içerik dünyasında ve kullanıcılara istedikleri en doğru arama sonuçlarını vermeyi hedefleyen arama motorlarında hangi yeniliklerin ön planda olacağını hep birlikte inceleyelim:

Rank Brain

“Yapay zeka” kavramına hepimiz bir yerlerden aşina olmuşuzdur. İnsan gibi davranmayı hedefleyen robotlar, kendi kendine öğrenen yazılımlar gibi birçok teknolojik gelişme hayatımıza girmektedir. Gelecekte insanlar yerine birtakım yazılımlardan ve robotlardan faydalanmayı hedefleyen bilim insanları, bu konuda Google’a da bir fikir odağı olmuştur: Rank Brain.

Rank Brain, Google’ın son dönemlerde oldukça önem verdiği arama motoru yapay zeka algoritmasıdır. Kullanıcıların yaptığı aramaları kullanıcıların konumuna, kullandığı kelimelere, arama yaptığı zaman dilimine, aramanın gerçek hedefi gibi birtakım kombinasyonlara sokan bir çekirdek algoritması bileşenidir.

Rank Brain 1

İlk olarak 26 Ekim 2015 yılında Google tarafından başlatılan ve gün geçtikçe kendi kendini geliştiren bu algoritma, kullanıcılara arama hedeflerine göre en doğru sonuçları vermeye odaklıdır.

Örnek olarak; kullanıcı “washington” kelimesini Google’da arıyor ve karşısında bu sonuçları görüyor:

Seo Blog Gorsel 1 1

Kullanıcının arama yaptığı kelime veya kelime öbeğine göre SERP (Arama Sonuç Sayfası) belirli sonuçlar çıkarıyor ve kullanıcı da arama hedefine göre bir sayfaya giriyor. Tam da burada Google’ın “kullanıcıya göre arama sayfasını kişiselleştirmesi” politikası ortaya çıkıyor. Kullanıcının aradığı konum, kullandığı kelime öbekleri, arama sayfasına dönme sıklığı, sayfada kalma süresi gibi etkenler bu sıralamayı belirliyor ve Rank Brain denen algoritma, o sayfanın kullanıcının arama hedefine göre ne derece doğru olup olmadığını öğreniyor.

Dünya üzerindeki milyonlarca arama sonucundan alınan bu analizler Rank Brain algoritmasının gün geçtikçe arama hedeflerini öğrenmesini ve kişiyi istediği bilgiyi alabileceği sayfaya yönlendirilmesini (daha doğrusu bu sayfaların ilk sıralarda çıkmasını sağlayarak kullanıcının hızlı ve kolay sonuç almasını sağlamak) sağlamaktadır.

Featured Snippets

Google arama sayfası sonuçlarına son dönemlerde  yeni bir sıra olarak gelen (0.sıra veya position zero) Featured Snippets /Seçkin Parçacıklar kısmı, web sitelerinin SEO hedefleri için yeni bir varış noktası olmuştur.

Bu kısım, aranan anahtar kelime veya kelime öbekleri hakkında kısa ve doğrudan bilgi verme amacı taşır. Kullanıcıların sonuç sayfasında belirli bir sayfaya tıklamasına gerek kalmadan istediği bilgiyi bu Featured Snippets kısmından alabilir.

Seo Blog Gorsel 2 1

Featured Snippets çeşitleri olarak şunlardan bahsedebiliriz:

Paragraf Şeklinde Featured Snippet

Bu tür sonuçlar paragraf şeklinde gösterilir:

Paragraf Seklinde Snippet 1

Liste Şeklinde Featured Snippet

Bu tür sonuçlar listeleme tarzında gösterilir. Arama sonuçları sayfasında bu şekilde gösterilebilmeniz için oldukça uzun listeler oluşturmalısınız. Çünkü uzun listeleri Google, bütünüyle arama sonuç sayfasında göstermek istemez ve listelerin alt kısmına “Daha Fazla Öğe” seçeneğini ekler. Bu seçenek ile listenin geri kalanını okumaya devam edebilirsiniz. Web sitenize ziyaret çekmeniz bu şekilde daha olası olur.

Liste Seklinde Snippet 1

Sıkça Sorulan Sorular

Arama yapılan konu hakkında arama sonuç sıralarında açılır-kapanır pasajlarla gösterilir. Genellikle aranılan konu ile ilgili kullanıcıların merak ettiği sorularla alakalı metinler içerir.

Sikca Sorulan Sorular 1

Bilgi Kartı Bölümü

Aranılan kelime veya kelime öbeği hakkında sağ sütunda gösterilen ve genellikle şehirlerin, şirketlerin, filmler/dizilerin, kişilerin vb. bilgileri gösterilen kısımdır.

Bilgi Karti Snippet 1

Video İçerikler

Son yıllarda video içeriklerin ve bazı dijital medya platformlarındaki video yayıncılığının bu denli artmasının sebebini Youtube, Twitch gibi medya platformlarının büyük gelişimine bağlayabiliriz. İnternet üzerindeki metin içeriklerinin artık kopyala-yapıştır modeline dönmesi, özgünlüğün kaybolması ve internet kullanıcılarının bir metini okumak yerine bir video izlemeyi daha anlaşılır ve görsel bulması video üretkenliğinde önemli bir artış sağladı.

Video Seklinde Snippet 1

Video üreticilerinin uzman oldukları konularda blog yazmak yerine anlatmak istediklerini videolar ile anlatması, anlatmak istediklerini daha anlaşılır ve basit kılabiliyor. Bir arama motoru sitesi olmamasına karşın Google’dan sonra en çok arama yapılan site olan Youtube, internet kullanıcılarının video içeriklere ne denli önem verdiğinin de bir kanıtı.

Video içeriklerin SEO bakımından faydalarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Video içerikler genel olarak uzun dakikalara hitap ettikleri için sayfada kalma süresini arttırır.
  • Doğru anahtar kelimeler ile videolarınızı isimlendirerek, arama sonuçlarında daha üst sıralarda çıkabilir; bununla birlikte yüksek izlenme sayıları elde edebilirsiniz. Bu durum Google arama sonuç sayfasında Featured Snippets olarak işaretlenmenizi sağlayarak, kullanıcıların diğer arama sonuçlarına göz atmadan ilk olarak sizin video içeriğinizi izlemesine neden olabilir.
  • Video içerikler web sitenize daha fazla trafik çekmenize neden olur. Ek olarak videolarınızın sosyal medya kanallarında paylaşılması, Google’ın sosyal medya kanallarından backlink alma politikasına ne denli önem verdiğini düşünürsek, SEO stratejiniz bakımından oldukça önem arz eder.

Sesli Aramalar

Yeni dönemdeki dijital teknolojinin devrimi, kullanıcıların yapmak istedikleri her işi en kolay şekilde yapabilmesi amacıyla her gün gelişmektedir. Artık birçok cihazda bulunan ve insanların yapmak istediklerini daha hızlı bir şekilde yapabilmesini amaçlayan sesli asistanlar, arama motorlarına da kullanıcıların daha rahat ve hızlı bir şekilde arama yapabilmesi için optimize edildi. Henüz yeni ve gelişmeye açık bir sistem olan sesli aramalar oldukça kolaylık sağlayan bir sistem olmaktadır.

Sesli Arama Google 1
Seo Blog Gorsel 2 1

Sesli komut sistemi, başarılı bir yapay zeka örneğidir. Farklı kişilerden gelen farklı verileri birleştirerek (konuşma şekli/şivesi, doğru harf sesini verebilme vb.) her kullanıcıya en doğru şekilde karşılık vermeye odaklanmış bir sistemdir. Bu çalışma şekli bile gelecek dönemlerde sesli aramaların ne denli hayatımıza gireceğinin göstergesidir.

Sesli aramalar, günümüzde daha çok “nerede, nasıl, neden” gibi soru kalıbı taşıyan aramalara daha doğru cevaplar verebiliyor. Bu sebeple sesli aramalarda kullanıcıların karşısına çıkmak için bazı önemli SEO noktalarını doğru şekilde optimize etmek gerekiyor:

  • Lokal işletme sayfalarınızı başarılı bir şekilde optimize edin: Kullanıcılar acil ihtiyaçları olan cevaplar için genellikle sesli aramaları kullanırlar. Örneğin; “Göztepe’deki en iyi kafe neresidir?” veya “Fenerbahçe sahildeki en iyi balıkçı neresidir?” şeklinde aramalar yaparlar. Bu aramalarda kullanıcıların karşısına çıkabilmeniz için Google’a, işletmenizle alakalı bilgileri en doğru şekilde aktarmanız gerekiyor. Bulunduğunuz konum, işletmenizin çalışma saatleri, adresi, verdiği hizmet gibi etmenler sektörünüzdeki firmalarla karşılaştırıldığında en iyi bilgiyi verecek şekilde optimize edilmelidir.

  • Uzun kelime öbeklerine odaklanın: İnsanlar sesli aramaları kullanırken tekil kelimelere değil de hızlıca cevap alabilecekleri aramalara yoğunlaşırlar. Bir pizzacı bulmak istedikleri zaman “pizza” şeklinde bir arama değil de “yakınımdaki en iyi pizzacı” şeklinde arama yaparlar. Eğer içeriklerinizi hedef aramaya ait kullanılabilecek kelime öbekleriyle desteklerseniz arama yapan kullanıcıların karşısına çıkmanız çok daha kolay olur. Kısaca, insanların nasıl tarz aramalar yapabileceğini tahmin edebilirseniz ve bu yönde SEO çalışmalarınızı gerçekleştirirseniz işletmenize daha fazla müşteri çekebilirsiniz.

  • İçeriklerinizi soru-cevap tarzı cümlelerle süsleyin: Kullanıcıların arama yaparken genellikle soru öbekleriyle arama yaptıklarından bahsetmiştik. İçeriklerinizi de bu yönde düzenlerseniz ve kullanıcının aramasına cevap verebilecek cümleleri içeriklerinizin içine yerleştirirseniz Google sayfalarında hem üst sıralara çıkma şansı yakalarsınız hem de sesli aramalarda ilk sonuç olarak çıkma şansınızı arttırırsınız.

Omnichannel Pazarlama

Omnichannel pazarlama, günümüzde müşterilerin alışveriş deneyimini en iyi noktaya çekmek için yapılan ve bu deneyimlerin tüm kanallarda yönetilebilmesi sağlayan bir kavram bütünüdür. Sadece dijital alışveriş kanallarını değil fiziksel alışveriş kanallarını da içine alan Omnichannel pazarlama, SEO kavramının da ucunun dokunduğu noktalardan biridir.

Bir ürün satmak istiyorsanız merkezi ve insanların uğrak yerinin olduğu bir konumda işletmenizi açmanız gerekiyor. Dijitalde ise ürününüzü duyurabilmeniz için web site dizaynı ve kalitesine yüksek önem vermeniz, sosyal medya kanallarını oldukça efektif kullanmanız ve Google arama motorunun SEO politikalarına adım adım uymanız gerekiyor. Yüksek reklam bütçeniz var ise ücretli reklamlar ile isminizi duyurabilirsiniz ama bu size ancak kısa vadede bir çözüm sunabilir. Doğru içerik, doğru KPI planlaması, rakip firma analizi, web sitenizin masaüstü ve mobil optimizasyonunu sağlıklı çalışacak şekilde yapmak; dijital alanda hizmetinizi duyurabilmeniz ve Google arama sonuç sayfalarında üst sıralarda bulunarak ürününüzün sürekli olarak satışını sağlayabilirsiniz.

Günümüzde internet alışverişlerinin sayısı offline alışverişlerin sayısını geçmiş bulunmakta ve bununla paralel olarak e-ticaret kavramı da oldukça önem kazanmaktadır. E-ticaret sektöründe tercih edilir bir pozisyona gelmek istiyorsanız sosyal medya kanallarını iyi kullanmanız ve SEO kısmına önem vermeniz gerekiyor. İyi bir SEO stratejisi için şu taktikleri uygulayabilirsiniz:

  • E-ticaret sitenizdeki teknik SEO detaylarını güncel şekilde optimize edin.
  • Ürün sayfalarınızdaki ürün görsellerini doğru boyutta ve efektif yapın.
  • Müşterilerin hangi kelimelerle aramalar yaparak ürünlere ulaştığınız belirli analiz araçlarıyla belirleyin ve web sitenizin içeriğini buna göre düzenleyin.
  • Web sitenizin dizaynını kategorilere göre bölün, bir müşterinin bulmak istediği bir ürüne sitenizde rahatça ulaşabilmesini sağlayın.
  • Verdiğiniz hizmetin ve ürünlerin kalitesini göstermek için müşteri yorumlarına ve değerlendirmelerine yer verin. Bu şekilde sitenize ürün almak için gelen müşterileri ürününüz hakkında iyi bir deneyim yaşayabileceği konusunda ikna edebilirsiniz.
  • Müşterilerinizin e-posta adreslerini CRM hesaplarınızda saklayın. Yeniden pazarlama amacıyla müşterilerinize belirli dönemlerde e-postalar gönderin.

Gelecek dönemlerde online mağazacılığın oldukça yüksek rakamlara ulaşacağı ve offline mağazacılık kavramının ortadan kalkacağı ön görülen bu dönemde, Omnichannel pazarlama için SEO’nun ne denli önemli olabileceğini anlayabiliriz. Bu sebeple SEO politikalarına önem vermek müşteri deneyimi açısından size büyük avantajlar sağlar.

İlgili Diğer İçerikler
Yazıyı Beğendiniz mi? Yorum Yapın

E-posta adresiniz yayınlanmayacaktır.Zorunlu alanlar * ile işaretlenmiştir.